Laskuvarjotoimikunnan tammitiedote 2018

• Henrik Erkkilä, ATK
  • Kari Huhta, koulutus
  • Johanna Huhtapelto, novakoulutus ja kerhoyhteistyö
  • Pasi Pirttikoski, kilpailu ja tuomarointi.

Lisäksi toimii Kalustotyöryhmä, jonka puheenjohtaja on Timo Tillman sekä jäseniä ovat Tomi Kallunki ja Teemu Hilden.

Toimikunnan jäsenet ovat hyppääjiä, jotka tekevät yhdistystyötä vapaaehtoisvoimin. Toimikunnan jäsenet

tavoitat parhaiten sähköpostitse. Osoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@laskuvarjotoimikunta.fi. Laskuvarjotoimikunnan yhteinen sähköpostilista on lt@laskuvarjotoimikunta.fi.

Hyppypuolen FAI-delegaattina ja varadelegaattina (IPC, Parachuting) jatkavat Pasi Pirttikoski (delegaatti) ja Petri Mastola (varadelegaatti).

SIL:n maajoukkueurheilijat on valittu. Lista löytyy LT:n nettisivuilta. Mikäli Sinulla/joukkueellasi on halua osallistua EM-/MM-tason kilpailuihin kaudella 2018, otattehan välittömästi yhteyttä Laskuvarjotoimikuntaan (pasi.pirttikoski@laskuvarjotoimikunta.fi), mikäli et ole niin jo tehnyt.

Laskuvarjotoimikunnan Urheilijatuet 2018 ovat haettavissa. Urheilijat/joukkueet voivat hakea tukea kauden 2018 toimintaan toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen sähköpostilla Laskuvarjotoimikunnalle (lt@laskuvarjotoimikunta.fi) 31.3. mennessä. Hakemuksessa on kerrottava kuka/ketkä tukea hakevat, miksi tukea haetaan, miten harjoitellaan, mikä on päätavoite ja millaiset arvioidut kulut ovat. Tukipäätös tehdään LT:n huhtikuun kokouksessa ja julkistetaan LT:n nettisivuilla. Jaettavan tuen maksimimäärä on yhteensä
4 000 €.

Ennätyksiä. Suomalaiset hyppääjät Nadja Lönnroth ja Petri Mastola olivat mukana maailmanennätyshypyillä 219-way 2 pistettä (26.10.) ja 217-way 3 pistettä (28.10.). Tapahtumapaikka oli Eloy, Arizona, USA. Hyppykoneina oli neljä Skyvania sekä kuusi Twin Otteria. Lisäksi Pasi Pirttikoski osallistui ensimmäiseen FAI:n alaiseen 10-hengen yökupukuvioennätykseen 26.11.2017. Tapahtumapaikkana Lake Wales, Florida, USA, hyppykoneena Twin Otter.

SM-kilpailukalenteri ja paljon muuta tärkeää asiaa kilpailijoille löytyy Ilmailuliiton Kilpaurheilu-sivuilta. Ensimmäisenä SM-kisoista on vuorossa tuulitunnelilentämisen SM-kilpailut. Sirius Sport Resort Oy järjestää Ilmailuliiton alaiset tuulitunnelilentämisen avoimet SM-kilpailut Pyhtäällä 10.–11.2.2018 osoitteessa Kotitie 10, 49270 Pyhtää. Lauantaina 10.2. ovat kilpailuiden avajaiset ja harjoituskierrokset.

Turpaboogiet Oulussa 3.-4.2.2018 Kaupunginkirjastossa

Vuotuinen laskuvarjohyppääjien tapaaminen on tällä kertaa Oulussa. Ohjelma, puhujat ja tapahtuman muutkin tiedot löytyvät seuraavista linkeistä. Tule mukaan!

Kerhotuet.

Kerhojen tapahtumien tai vastaavien tukemiseen kaudelle 2018 avataan haku. Hakuaikaa 31.5.2018 asti. Hakeminen tapahtuu Laskuvarjotoimikunnalle (lt@laskuvarjotoimikunta.fi) osoitettavalla vapaamuotoiset hakemukset; kuitenkin rahan konkreettinen käyttötarkoitus on mainittava. Tuet päätetään 31.5. jälkeisessä seuraavassa LT:n kokouksessa ja julkistetaan LT:n nettisivuilla. Jaettavan tuen maksimimäärä on yhteensä 2 000 €

Koulutusasioita

Pakkolaukaisukoulutusohjelmassa muutetaan suorituksien 14, 15 ja 16 paikkoja keskenään. Näin vaativuustaso- ja suorituslogiikka paranevat sekä hyppykorkeuden eivät enää vaihtele niin paljon. Tästä aiheutuu vastaavia muutoksia Hyppypäiväkirjan koulutuskortteihin, Koulutusohjelmaan ja Laskuvarjohyppääjän oppaaseen.

Lisäksi Laskuvarjohyppääjän oppaaseen tehdään havaittujen virheiden korjaukset sekä pienimuotoisia tarkennuksia ja lisäyksiä. Kuvia uudistetaan sekä selkeytetään vain NOVA tai PL-koulutusta koskevien asioiden merkitsemistä. Tuulitunnelilentämisestä ja kilpailemisesta tulee luku sekä FS- että Freeflyoppaaseen (Osat IV ja V) ja Kuvunkäsittelyopas (Osa VI) päivitetään. Sitten Opas (ja HPK) ns. lukitaan ainakin kahdeksi vuodeksi.

Onko sinulla Laskuvarjohyppääjän oppaaseen (tai kalvosetteihin) soveltuvia kuvia? Kaiva siis arkistosi ja kanna kortesi kuvasi kekoon. Toiveena olisi siis löytää esim. hyviä oppilasUH-kuvia ja kuvia eri suo rituksista (joko parempi kuin nykyiset tai esim. tynnyristä ja etuvoltista, joista ei ole kuvaa). Luvassa on ainakin mainetta ja kunniaa. Lähetä kuva tai kuvat lt@laskuvarjotoimikunta.fi 18.2.2018 mennessä.

Laskuvarjohyppääjän toiminnallisiin ohjeisiin ja kelpoisuusvaatimuksiin tehdään myös muutama pieni tarkennus ja korjaus. Luonnollisesti Koulutuspäällikön kansion materiaali päivitetään tarvittavilta osin.

Julkaisuaikataulu on helmi-maaliskuun vaihde. Tästä lähetetään kerhoihin erillinen tiedote. Muutokset edellisiin (7.3.2017) ohjeisiin ja oppaaseen verrattuna julkaistaan samalla.
Lisäksi VPK-koulutusohjelma on päivitetty ja hyväksytty päivämäärällä 17.1.2018.

Turvallisuusilmoituskone

Uusi turvallisuusilmoituskone avataan 5.2.2018. Tähän pääsee sen jälkeen samasta linkistä (turvallisuusilmoitus.laskuvarjotoimikunta.fi) kuin aikaisemminkin. Kokeiluversio on testattavana osoitteessa https://develop.laskuvarjotoimikunta.fi/vtr/home. Testiversiossa eivät sähköpostit (esim. ilmoituksen tekijälle tai kerhon vastuuhenkilöille tulevat) ole käytössä. Myös varsinaisessa ilmoituskoneessa tulee ole maan testimahdollisuus, joten sitä käyttäen voi vapaasti tutustua koneen ominaisuuksiin ja esim. opettaa oppilaille ilmoituksen tekoa. Jatkokehitystä tehdään koko ajan (ulkoasu, tilastointi, havaitut virheet ja puutteet). LT:n sivuille tehdään myös reaaliaikaista tilastointia (ei kuitenkaan mitään kerhokohtaista aineistoa).

Palautetta voi lähettää osoitteella turvallisuusilmoitus@laskuvarjotoimikunta.fi.

Lisenssiluokkien A, B, C tai D uusiminen netissä.

Voit uusia lisenssisi kätevästi netistä, kouluttajakelpoisuudet ja lisenssiluokkien korotukset haetaan kuten ennenkin. Katso ohjeet: www.ilmailuliitto.fi/laji/laskuvarjourheilu/lisenssit-ja-kelpoisuudet.

Kun olet täyttänyt uusinnan netissä, uusi lisenssi tulee kännykkääsi Cardukorttina (kuten SIL jäsenkortti), jos sinulla on Cardusovellus jo ladattuna.

Jos sinulla ei ole vielä Cardusovellusta kännykässäsi: www.ilmailuliitto.fi/ilmailuliitto/jasenasiat/jasenkortti/cardu-sovelluksen-kayttoonotto.

Voit myös tulostaa jäsenpalvelusta todistuksen, jossa näkyy mm. lisenssi, kelpoisuudet, jäsenyydet ja vakuutustiedot. Lisätietoja sil@ilmailuliitto.fi.