Laskuvarjotoimikunnan tammitiedote 2019

Hauskaa alkanutta vuotta 2019!

HUOM! Tiedote luettavissa myös PDF-formaatissa.

Tässä tiedotteessa käsitellään

• LT:n kokoonpano 2019
  • Uudet verkkosivut on avattu!
  • Turpaboogie 2019 Föönissä
    • Maajoukkue 2019
    • Kilpailijoiden tuet haettavissa
    • Verkkopohjainen valmentajakoulutus
    • Ennätyksiä
    • Kilpailukalenteri yms.
  • Lisenssiluokkien ja -kouluttajakelpoisuuksien uusiminen ja hakeminen
  • Koulutuspäällikkökirje
  • Vuosi 2019 on liiton 100-vuotisjuhlavuosi.

LT:n kokoonpano 2019

• Jarkko Orava, varapuheenjohtaja sekä verkkosivut ja tiedotus
  • Simo Aro, hyppylentotoiminta ja turvallisuustoimikunta
  • Henrik Erkkilä, tietojärjestelmät
  • Kari Huhta, koulutus
  • Pasi Pirttikoski, kilpailu ja tuomarointi
  • Hannamari Rissanen, kerhosuhteet
  • Pauli Sillanpää, novakoulutus.

Toimikunnan jäsenet ovat hyppääjiä, jotka tekevät yhdistystyötä vapaaehtoisvoimin. Toimikunnan jäsenet tavoitat parhaiten sähköpostitse. Osoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@laskuvarjotoimikunta.fi. Laskuvarjotoimikunnan yhteinen sähköpostilista on lt@laskuvarjotoimikunta.fi.

Laskuvarjotoimikunnan alaisuudessa on Kalustotyöryhmä, jonka puheenjohtaja on Teemu Hildén sekä jäseniä ovat Tomi Kallunki ja Timo Tillman. Kalustotyöryhmän tavoittaa osoitteella ktr@laskuvarjotoimikunta.fi.

Hyppypuolen FAI-delegaattina ja varadelegaattina (IPC, Parachuting) jatkavat Pasi Pirttikoski (delegaatti) ja Petri Mastola (varadelegaatti).

Uudet verkkosivut on avattu!

Laskuvarjotoimikunnan uudet verkkosivut ovat nyt käytössä. Niihin pääsee vanhalla tutulla osoitteella laskuvarjotoimikunta.fi. Suunnittelun lähtökohtana on sivuston selkeyttäminen ja käytön helpottaminen. Informaatio ja henkilöt esim. kalustosta ja koulutuksesta ovat omilla sivuillaan. Kaikki ladattava materiaali on materiaalipankissa, jonka rakennetta on myös yksinkertaistettu.

Sivuille on uutena lisätty Marras-Meeting 2018 ja Hyppylentämisen Turvallisuusseminaarin 2019 materiaalit.

Palautetta sivuston toiminnallisuudesta ja ilmoituksia esim. toimimattomista linkeistä voi lähettää sähköpostitse osoitteella jarkko.orava@laskuvarjotoimikunta.fi.

Turpaboogie 9.–10.2.2019 Föönissä

Turpaboogie on laskuvarjohyppääjien vuosittainen tapahtuma, jossa kuullaan monia mielenkiintoisia puheenvuoroja tuulitunnelilentämisestä, laskuvarjohyppäämisestä ja kerhotoiminnasta. Illalla on tietysti myös järjestettyä iltaohjelmaa. Myös vuoden 2018 laskuvarjourheilijan kiertopalkinto Nesteen malja sekä ennätysmitalit jaetaan!

Tapahtuman pääesiintyjinä ovat Andy & David Grauwels FS-joukkue Hayabusasta. Tapahtumassa puhuu myös vuosia laskuvarjohyppääjiä ja tuulitunnelilentäjiä ammatikseen kouluttanut Johannes Bergfors. Puheenvuoro keskittyy siihen, miten laskuvarjohyppäämisestä voi tehdä itselleen ammatin. Turpaboogien osallistujat voivat lentää tapahtumaviikonloppuna tuulitunnelissa normaalia edullisemmin yöaikaan kello 22:00–04:00 välisenä aikana. Katso lisätietoja tapahtuman Facebook-eventistä. Ilmoittautumislinkki tapahtumaan. Huom. tämän tiedotteen julkaisuhetkellä on jo 130 ilmoittautunutta (mukaan mahtuu 200 ensimmäistä)!

Viime vuonna loukkaantumisten määrä kasvoi yli 50 % verrattuna vuoteen 2017. Kasvu kohdistui erityisesti B-D -lisenssihyppääjiin. Varavarjo- ja muut ilmoitukset pysyivät samalla tasolla kuin 2017. Lisää asiaa Turpaboogeissa!

SIL:n maajoukkueurheilijat on valittu. Lista löytyy LT:n verkkosivuilta. Mikäli Sinulla/joukkueellasi on halua osallistua EM-/MM-tason kilpailuihin kaudella 2019, otattehan välittömästi yhteyttä Laskuvarjotoimikuntaan (pasi.pirttikoski@laskuvarjotoimikunta.fi), mikäli et ole niin jo tehnyt. Kannattaa myös muistaa, että kaikkien kansainvälisiin arvokilpailuihin lähtevien urheilijoiden tulee tehdä urheilijasopimus Ilmailuliiton kanssa vuosittain. Urheilijasopimukset tehdään sähköisesti vuoden 2019 sopimuksesta alkaen Jäsenpalvelun kautta.

Laskuvarjotoimikunnan Urheilijatuet 2019 ovat haettavissa. Urheilijat/joukkueet voivat hakea tukea kauden 2019 toimintaan toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen sähköpostilla Laskuvarjotoimikunnalle (lt@laskuvarjotoimikunta.fi) 31.3. mennessä. Hakemuksessa on kerrottava kuka/ketkä tukea hakevat, miksi tukea haetaan, miten harjoitellaan, mikä on päätavoite ja millaiset arvioidut kulut ovat. Tukipäätös tehdään LT:n kokouksessa 3.5. ja julkistetaan LT:n verkkosivuilla. Jaettavan tuen maksimimäärä vuonna 2019 on yhteensä 8 000 €.

Ilmailun valmentajakoulutus. Verkkopohjainen valmentajakoulutus alkaa 2.–3.2.2019. Koulutus sopii erinomaisesti niin urheilijoille, heidän valmentajilleen kuin kouluttajille, jotka haluavat kehittää osaamistasoaan. Lisätietoja Suomen Urheiluilmailuopiston verkkosivuilta. LT tukee maksimissaan kolmea (mutta katsotaan tilanteen mukaan) osallistujaa 150 €:lla henkilöä kohti – tuki maksetaan, kun koulutus on “läpi”; hakemukset 31.3. mennessä LT:lle. Aikaisemmasta tiedosta poiketen on ilmoittautuminen vielä auki.

Suomen ennätyksiä (Syystiedotteen 7.9.2018 jälkeen hyväksyttyjä).

Canopy Formation:

• 2 hengen sekvenssi, eniten muodostelmia, yleinen sarja: 19 pistettä Ilmasirkus (Teemu Hietakari, Simo Leminen, Jani Lyttinen kuvaaja), Australia, 7.10.2018.

VFS:

• Yleinen sarja, eniten muodostelmia: 9 pistettä, Wait for it (Ahti Mansner kuvaaja, Jenni Mansner, Juha-Matti Sironen, Viivi Naakka ja Jussi Heinonen), Australia, 10.10.2018.
  • Yleinen sarja, paras 10 kierroksen keskiarvo: 4,9 pistettä, Wait for it (Ahti Mansner kuvaaja, Jenni Mansner, Juha-Matti Sironen, Viivi Naakka ja Jussi Heinonen), Australia, 7.–11.10.2018.

Muita ennätyksiä:

• Jari Lehti, Pasi ja Matti Pirttikoski, CF suurin muodostelma, Euroopan ennätys, 30-way 15.9.2018, Teuge Hollanti.

LT onnittelee palkittuja ja ennätyksen tekijöitä!

SM-kilpailukalenteri ja paljon muuta tärkeää asiaa kilpailijoille löytyy Ilmailuliiton Kilpaurheilu-sivuilta. Ensimmäisenä SM-kisoista on vuorossa tuulitunnelilentämisen SM-kilpailut. Lentotehdas Oy järjestää Ilmailuliiton alaiset tuulitunnelilentämisen avoimet SM-kilpailut Föönissä 30.–31.3.2019.

Urheilijaseminaari liiton urheilijoille. Liitto järjestää kilpaurheilijoilleen ja sellaisiksi aikoville urheilijaseminaarin lauantaina 9.3. Vierumäellä. Ohjelmassa on syventävää tietoa aiheista: ravitsemus ja fyysinen sekä psyykkinen valmennus oman lajin erityispiirteet huomioiden. Ilmoittautumislomake julkaistaan myöhemmin. Seminaari on maksuton ja sen kesto on noin klo 10–17.

Vuoden ensimmäinen FS-Tunneliliigan kilpailu pidettiin 12.1.2019 Föönissä. Kilpailijoita oli mukana yhteensä 10 joukkuetta. Tuloksia löytyy täältä.

Lisenssiluokkien ja -kouluttajakelpoisuuksien uusiminen ja hakeminen

Muistathan, että voit uusia lisenssisi (A, B, C, D) suoraan netistä ilman erillisen lomakkeen lähettämistä. Kouluttajakelpoisuudet ja lisenssiluokkien korotukset haetaan kuten ennenkin, mutta pdf-lomakkeessa on tuki digitaaliselle allekirjoitukselle. Katso ohjeet: www.ilmailuliitto.fi/laji/laskuvarjourheilu/lisenssit-ja-kelpoisuudet.

Voit myös tulostaa jäsenpalvelusta todistuksen, jossa näkyvät mm. lisenssi, kelpoisuudet, jäsenyydet ja vakuutustiedot. Jäsenpalvelussa voit myös päivittää muuttuneet tietosi ajan tasalle. Hyppylisenssikortit tulevat Cardu-korttina puhelimen Cardu-sovellukseen. Kortin ollessa kännykässä vuosittainen uusinta (A, B, C, D) tapahtuu netistä lähes reaaliaikaisena. Tarpeen vaatiessa (dropzone ei hyväksy sähköisiä, kännykkäsi on niin vanha, ettei saa ladattua tms.) saat liitosta pyynnöstä myös muovisen lisenssikortin. Lisätietoja sil@ilmailuliitto.fi.

Koulutuspäällikkökirje

Koulutuspäällikkökirje on kerhojen koulutuspäälliköille lähetettävä kirje, jossa käydään tarkemmin läpi koulutuksen ja turvallisuuteen liittyviä asioita, joita koulutuspäälliköt sitten jakavat kerhossaan. Vuoden 2019 ensimmäinen kirje julkaistaan helmikuun alussa. Sisältää mm. tietoa uudistuvasta materiaalista (Toiminnalliset ohjeet ja kelpoisuusvaatimukset, Laskuvarjohyppykouluttajan Opas, Laskuvarjohyppääjän Oppaan osan I englanninkielinen versio, koulutuskortit yms.) sekä esim. oppaiden tilaamisesta ja koulutuksessa käytettävistä uudistetuista lomakkeista.

Vuosi 2019 on liiton 100-vuotisjuhlavuosi

Suomen Ilmailuliitto juhlii ensi vuonna 100-vuotista historiaansa. Juhlavuosi koostuu erilaisista tapahtumista ja kampanjoista. Liitto-100-vuotta-teemaa kannattaa hyödyntää myös kerhojen kurssimarkkinoinnissa. Liitto on mm. hankkinut erityiset SM-mitalit juhlavuoden kunniaksi. SM-Kisajärjestäjät voivat myös miettiä, millä muilla tavoin juhlavuosi voisi LT:n alaisissa kilpailuissa näkyä. Kisajärjestäjille on jaettavissa tukea SIL/LT:n kautta yhteensä 2 000 € esimerkiksi lajimme näkyvyyden parantamiseen (tiedottaminen, katsojat). Lisätietoja SIL:n laji- ja valmennuspäällikkö Jari Lehdeltä jari.lehti@ilmailuliitto.fi, 044 261 2587.

Nähdään Turpaboogeissa!