Esittelyssä Jemina Moilanen

Laskuvarjotoimikunta julkaisee esittelyjä suomalaisista laskuvarjohyppääjistä. Suomen Ilmailuliitto palkitsi 23-vuotiaan Jemina Moilasen vuoden 2019 kevätkokouksessa Luumun Maljalla. Palkinto jaetaan vuosittain alle 25-vuotiaalle naiselle, joka on ansioitunut ilmailuharrastuksessa ja sen kehittämisessä. Jemina on erittäin otettu saamastaan palkinnosta ja kiittää Ilmailuliittoa huomionosoituksesta. Laskuvarjotoimikunta sai Jeminan jututettavakseen ja tämän kertainen henkilöesittely kertoo Jeminan hyppyurasta ja tulevaisuuden suunnitelmista.

Jemina on 23-vuotias laskuvarjohyppääjä ja tuulitunnelilentäjä. Hän opiskelee Metropolia-ammattikorkeakoulussa englanninkielisellä social sciences -linjalla. Ilmailun lisäksi Jemina harrastaa myös joogaa ja kiipeilyä. Hän toimii joogaopettajana Sagayoga -joogakoulussa. Jemina kertoo kiipeilyn ja varsinkin joogan tukevan hyvin myös hyppyharrastusta. Moni on myös varmasti nähnyt Jeminan tiskin takana Föönin Kulmassa, jossa hän työskentelee.

Jeminan tuulitunneliharrastus alkoi vuonna 2012, jolloin hän kävi kokeilemassa tuulitunnelilentämistä Bedfordissa. Tuulitunnelissa käynti herätti kiinnostuksen myös laskuvarjohyppäämistä kohtaan ja hän hyppäsikin myöhemmin tandemhypyn Kalajoella. Tuulitunneliharrastus jatkui ja samalla ajatus laskuvarjohyppäämisestä oli mielessä. Useat Jeminan ystävät harrastivat myös laskuvarjohyppäämistä ja houkuttelivat häntä katsomaan hyppäämistä. Vuonna 2014 Jemina suoritti AFF-kurssin Empuriabravassa, jossa kaikki tasohypyt tuli hypättyä ensimmäisellä reissulla. Loput lisenssiin vaadittavat hypyt hän hyppäsi heti seuraavalla reissulla.

Empuriabravan jälkeen hyppyura jatkui Oulussa. Aluksi siirtyminen isolta dropzonelta pienemmälle ja vielä maasta toiseen tuntui vaikealta. Suomessa turvallisuuteen liittyvien ohjeiden ja määräysten kanssa ollaan paljon tarkempia ja niiden sisäistäminen vaati todella paljon perehtymistä ja tuntui siltä, että vastuu omasta tekemisestä on suurempi. Etelään muuton yhteydessä myös pääasiallinen hyppypaikka vaihtui Uttiin.

Skydive Finlandilla oman hyppäämisen kaveriksi tuli sitten pikkuhiljaa myös tandemien kuvaukset. Tandemeja kuvatessaan Jeminalla syntyi kipinä uusien harrastajien auttamisesta mukaan lajin pariin. Tandemoppilaiden kokema jännitys ja sen muuttuminen innostukseksi ja uutuuden viehätykseksi innostivat Jeminaa. Tandemhyppymestarin hommat tuntuivat vielä liian kaukaiselta asialta. Niinpä hän hakeutuikin vapaapudotuskouluttajakurssille ja VPK-hommia on nyt takana tämä ja viime vuosi.

VPK:na toimiessaan Jemina tuntee olevansa juuri oikeassa hommassa, joten uusia kouluttajakelpoisuuksia hän tuskin ihan heti tavoittelee. Aikaa täytyy jäädä myös omalle harrastamiselle. Omalla ajallaan Jemina on freehyppääjä henkeen ja vereen. Tämän hetken suurin tavoite on elokuussa järjestettävä naisten head down -hyppäämisen Suomen ennätys. Myös kulmahyppääminen lukeutuu Jeminan mielipuuhiin ja wingsuittiakin on kokeiltu.

Jeminan tavoitteisiin kuuluu myös kuvaajana kehittyminen. Tällä hetkellä hän haluaisi harjoitella still-kuvien ottamista videoiden kaveriksi. Jemina myös pohtii joogaharrastuksen yhdistämistä hyppäämiseen ja tuulitunnelilentämiseen. Hän tahtoisi mm. järjestää joogatunteja hyppytapahtumien yhteyteen. Jemina suosittelee joogaharrastusta kaikille hyppääjille. Jooga on erittäin hyvä kehon kontrollin harjoitusmuoto, ja hänen mukaansa varsinkin mentaalipuolella joogasta olisi hyötyä ihan kaikille.

Laskuvarjohyppäämisen parhaimpina puolina Jemina mainitsee vierailut paikoissa, joissa ei muuten tulisi varmasti käytyä. Hienoimpia hyppypaikkoja ovat tähän mennessä olleet mm. San Diego ja Byron Bay. Kaikista paras anti lajista on kuitenkin valtava määrä uusia ystäviä, joita lajin kautta on tullut. Samanlaisia tyyppejä ei muualla tapaisi.

Seuraa Jeminaa instagramissa @jeminamoilanen

Jos haluat oman tai kerhokaverisi esittelyn koko hyppykansan luettavaksi Laskuvarjotoimikunnan nettisivuille, ota yhteyttä sähköpostilla!