Suomen laskuvarjotoiminnan kilpailuista vastaa liittotasolla Kilpailuvastaava. Kilpailuvastaava toimii Laskuvarjotoimikunnan jäsenenä vastuualueenaan kilpailu- ja tuomariasiat.

Henkilöt

Simo Leminen, kilpailuvastaava
Tampereen Laskuvarjokerho ry

simo.leminen@laskuvarjotoimikunta.fi

Pasi Pirttikoski, ISC-delegaatti
Hämeen laskuvarjourheilijat ry

Mauri Väistö, ISC-delegaatti (vara)
Fööni

Leena Väistö, valmennus ja vapaalentotunnelilentäminen
Skydive Finland ry

leena.vaisto@laskuvarjotoimikunta.fi

Maajoukkue 12.6.2024

Maajoukkue on joukkue, josta valitaan edustusurheilijat eri kilpailuihin.

Maajoukkueeseen ja sitä kautta Suomen edustajiksi lajien EM-/MC- ja MM-tason kilpailuihin valitaan ensisijaisesti edellisvuoden SM-kilpailujen perusteella. Kauden alussa on urheilijan/joukkueen ilmoitettava Laskuvarjotoimikunnalle halukkuutensa osallistua kauden kategoria I kilpailuihin.

SM-kilpailut voidaan korvata erillisellä valintakilpailulla LT:n päätöksellä. Päätöksestä LT ilmoittaa vähintään kaksi (2) kuukautta ennen kyseisiä kilpailuja. Mikäli lajissa ei pidetä SM-kilpailuja eikä erillisiä valintakilpailuja, valinta maajoukkueeseen tehdään LT:n toimesta. Kriteereinä on tulokset muissa kilpailuissa (esim. naapurimaiden mestaruuskilpailut) ja urheilijan/joukkueen aikaisempi kilpailumenestys.

Mikäli urheilija/joukkue ei halua osallistua kategoria I kilpailuihin, niin urheilijan/joukkueen tilalle voidaan valita halukas maajoukkuetason urheilija/joukkue.

Taivaslajit

VFS

FS4

Tuomarit

Kilpailuja ei ole ilman tuomareita, jotka arvostelevat kilpailijoiden suoritukset. Suomessa on sekä kansallisia että kansainvälisiä tuomareita useissa eri lajeissa.

AE

CF

CP

FS

Harry Latvala
Tiina Nyrhi
Pekka Salmela

WS

Valmennus

Valmentajakoulutusta voi tiedustella Suomen Urheiluilmailuopistolta ja lajivalmennusta voi kysyä suoraan maajoukkueen jäseniltä.

Raija Kosonen Trophy

IPC perusti Raijan nimeä kantavan palkinnon Freestylen MM-kiertopalkinnoksi ja Laskuvarjotoimikunta yhdessä Ilmailuliiton kanssa saivat kunnian toimittaa palkinnon.

Itse palkinto on lasinen malja, jonka on suunnitellut ja valmistanut Jussi Sistonen-Lönnroth, visakoivuisen jalustan maljalle suunnitteli ja työsti Antti Väisänen. Malja ja jalusta ilmentävät yhdessä freestyleä lajina, jossa kaksi erillistä osasta muodostavat kokonaisuuden.

Kuljetuslaatikon, joka toimii samalla kiertopalkinnon laatta-alustana, on valmistanut Timo Tillman.

Materiaalit

Kilpailuun, tuomarointiin ja sääntöihin liittyviä materiaaleja on materiaalipankin kilpailu -sivulla.