Laskuvarjotoimikunnan kevättiedote 2024 – osa 2

Kevättiedotteen toinenkin osa on nyt julkaistu. Seuraava tiedote lähetetään kouluttajille.

Tiedote pdf-muodossa.

Tässä tiedotteessa käsitellään:

  • Laskuvarjohyppääjän oppaan ja HPK:n hinta sekä tilaaminen
  • LT:n verkkosivut
  • Paraportal: Kaikki hyppytoiminta yhden katon alla
  • Kilpailuasiaa
  • Hyppykaluston hyvänäpito – Omistajan temppuja

Laskuvarjohyppääjän oppaan ja HPK:n hinta sekä tilaaminen

Tilaa Laskuvarjohyppääjän oppaita ja Hyppypäiväkirjoja tilauslomakkeella tästä linkistä. Opas maksaa Liiton jäsenyhdistyksille 8 € ja HPK 5 €. Jokaisen lähetyksen hintaan lisätään 15 € käsittely- ja postituskuluja (vastaava teksti löytyy LT:n sivuilta kohdasta Materiaalipankki // Koulutuspäällikön kansio). Minimitilausmäärä on 10 tuotetta.

Opasta ei päivitetä vuonna 2024, vaan päivitetty versio tulee kaudelle 2025. Ts. vuoden 15.2.2022 versio on täysin käytettävissä myös tänä vuonna.

Laskuvarjohyppääjän oppaaseen on myös tehty tukimateriaalia, kuten Esimerkkiteksti Hätähyppy – Pakkolasku C-182 PL, word (8.3.2023), Esimerkkiteksti Hätähyppy – Pakkolasku C-208 NOVA, word (22.2.2023), Suora uloshyppy ja sukellusuloshyppy – vaihtoehtoiset tavat (27.3.2023). Nämä asiat ovat sitten mukana vuoden 2025 oppaassa.

Hyppypäiväkirjasta tehdään uusi painos, johon on tehty pieniä muutoksia ja joka tulee myyntiin edellisen loputtua. Vanhoihin versioihin (käyttämättömät ja käytössä olevat) löytyy ”elvytysmateriaalia” LT:n sivuilta: Hyppypäiväkirjan versio 25.7.2022 muuntamiseen 1.3.2024 versiota vastaavaksi, Materiaali (1.3.2024) ja Muokkausohje 1.3.2024. Vielä varastossa olevat 25.7.2022 Hyppypäiväkirjat (79 kpl) myydään puoleen hintaan (= 2,50 € kpl).

LT:n verkkosivut

Materiaalia on taas tänäkin vuonna päivitetty. Esimerkiksi Toiminnalliset ohjeet ja kelpoisuusvaatimukset (21.1.2024), Turvallisuuskansion sisällysluettelomalli, word (8.1.2024), Koulutusohjelma I (21.1.2024), Koulutusohjelma II: PL (21.1.2024), Koulutusohjelma II: NOVA (21.1.2024), Huomioitavaa ennen kurssin aloittamista, word (8.1.2024) sekä kaikki henkilötietolomakkeiden mallit ja terveydentilalomakkeet.

Varsinaisia päivitettäviä asioita ei ollut montaa, mutta ne heijastuivat moneen paikkaan. Päivitetyt asiat löytyvät tarkemmin Turpaboogeissa pidetystä esitelmästä (kalvot 24–32) ”LT-tunti: 1. Uusi ja uudistuva materiaali”. Lisäksi useista materiaaleista löytyy muutokset sisältävä versio LT:n sivuilta.

Kalvosarjoja on myös päivitetty ja tehty kokonaan uusi Alkeiskoulutuksen kalvot – alkeiskurssin jälkeiset hypyt, eri formaatteja (20.1.2024). Lisäksi runsaasti materiaalia löytyy käännettynä englanniksi.

Koulutuspäälliköt ja turvallisuuspäälliköt ovat avainasemassa kerhoissa jakamaan tietoa uusista materiaaleista ja niiden käyttämisestä, joten pyydämme teitä olemaan aktiivisia tässä asiassa.

LT:n verkkosivuilla on muun muassa koottuna uusittuja videoita oppilaiden koulutusohjelman mallisuorituksista ja esimerkkejä vajaatoiminnoista. Siellä on myös sivu, jossa julkaistaan hyödyllisiä linkkejä. Ensimmäinen linkki johti USPAn vajaatoimintavideoihin, mutta nyt niitä on mukana paljon muitakin. Laskuvarjotoimikunnan verkkosivuilla laskuvarjotoimikunta.fi on paljon muutakin materiaalia. Käy tutustumassa ja hyödynnä!

Paraportal: Kaikki hyppytoiminta yhden katon alla

Paraportal on uusi sovellus, joka on suunniteltu erityisesti hyppääjille, tunnelilentäjille ja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita ilmailusta. Tämä monipuolinen sovellus tarjoaa kaiken tarvittavan yhdessä paikassa:

Mitä löydät Paraportalista?

  • Tapahtumakalenteri: Pysy ajan tasalla tulevista hyppy- ja tunnelilentotapahtumista. Voit suunnitella osallistumisesi etukäteen ja löytää mieleisesi tapahtumat.
  • Logbook: Pidä kirjaa hyppyhistoriastasi ja tunnelilentosuorituksistasi. Voit tallentaa tietoja jokaisesta hypystäsi ja seurata edistymistäsi.
  • Yhteisö – Työryhmät: Liity keskusteluihin ja verkostoidu muiden hyppääjien ja tunnelilentäjien kanssa. Voit liittyä erilaisiin työryhmiin ja jakaa kokemuksia.
  • Kamakirppis, Kerhokartta, Siipikuormalaskuri, Kupuriskikerroin, Hyppääjän Opas, Hyppykeli, Skydivespot, Silmari, Turvallisuusilmoitus: Kaikki tarvittavat työkalut ja tiedot ovat saatavilla yhdestä sovelluksesta.

Kausi 2024: Uudet toiminnot

  • Organisaatiorakenne: Kerhon hierarkia on selkeästi määritelty. Voit helposti nähdä, kuka vastaa mistäkin toiminnasta.
  • Roolit kerhossa: Automaattisesti määritetyt roolit kerhossa helpottavat viestintää ja yhteistyötä.
  • Oppilaiden hyppypäiväkirja: Sähköinen hyppypäiväkirja mahdollistaa tietojen tallentamisen ja väärinkäytön ehkäisemisen.
  • QR-koodi kouluttajille: Kouluttajat voivat skannata oppilaiden QR-koodit ja saada nopeasti tietoa heidän hyppyhistoriastaan ja suorituksistaan.

Jatkuva kehitystyö

Paraportalin kehitys jatkuu, ja yhteistyössä voimme tehdä siitä vielä paremman. Keräämme kehitysideoita ja etsimme rahoitusta uusille toiminnoille. Yhdessä voimme totuttaa seuraavan sukupolven hyvään ja helpottaa kaikkien elämää ilmailun parissa.

Paraportal on tulevaisuuden sovellus, joka yhdistää hyppytoiminnan ja tunnelilentämisen yhteisön. Ole mukana luomassa tulevaisuutta!

Olethan yhteydessä jere.byman@lentotehdas.fi. Katso myös Jeren Turpaboogien esitelmä aiheesta.

Kilpailuasiaa

SIL:n maajoukkueurheilijat löytyvät LT:n verkkosivuilta. Mikäli Sinulla/joukkueellasi on halua osallistua EM-/MM-tason kilpailuihin kaudella 2024, otattehan välittömästi yhteyttä Laskuvarjotoimikuntaan (lt@laskuvarjotoimikunta.fi), mikäli et ole niin jo tehnyt. Maajoukkueesta valitaan edustusurheilijat kansainvälisiin arvokilpailuihin. Katso myös: Ohje kansainvälisiin arvokilpailuihin lähtijöille (20.12.2022).

Laskuvarjotoimikunnan Urheilijatuet 2024 ovat haettavissa. Urheilijat/joukkueet voivat hakea tukea kauden 2024 toimintaan täyttämällä uudessa lomakkeessa https://link.webropol.com/s/LTkilpailutukihakemus kysytyt tiedot tai toimittamalla vapaamuotoisen hakemuksen sähköpostilla Laskuvarjotoimikunnalle (lt@laskuvarjotoimikunta.fi) 1.4. mennessä. Hakemuksessa on kerrottava kuka/ketkä tukea hakevat, miksi tukea haetaan, miten harjoitellaan, mikä on päätavoitekilpailu ja millaiset arvioidut kulut ovat. Painotus on MM-, EM- ja World Cup -kisaajilla. Jos kilpailu, johon tukea on haettu, perutaan, ei tukeakaan makseta. Myös arvokisojen mahdollisen joukkueenjohtajan tai vastaavien kustannuksia tuetaan erillisestä hakemuksesta. Tukipäätös tehdään LT:n kokouksessa huhtikuussa ja jaettavan tuen maksimimäärä vuonna 2024 on yhteensä 9 000 €. Lisätietoa löydät: Laskuvarjotoimikunnan kilpailijatuen hakemisohje (12.3.2020) ja kysymällä Jari Lehdeltä.

Lisäksi on haettavissa tukea urheilijoiden kansainvälisiin leireihin, ennätystapahtumiin ja valmennusleireille yhteensä maksimissaan 500 €. Tämän hakemisen voi yhdistää erotellusti edelliseen hakemukseen tai hakea erikseen.

Myös valmentajakoulutukseen lähteviä laskuvarjohyppääjiä tuetaan mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi kehitetään ja tuetaan kerhoissa tehtävää lisenssihyppääjien koulutustoimintaa. Tukea on haettavissa erillisellä hakemuksella yhteensä maksimissaan 500 €.

SM-kilpailukalenteri ja paljon muuta tärkeää asiaa kilpailijoille löytyy Ilmailuliiton Kilpaurheilu-sivuilta.

Vuoden ensimmäiset SM-kisat ovat vuorossa, kun Fööni järjestää yhteistyössä Suomen Ilmailuliitto ry:n kanssa Fööni Open 2024 -tuulitunnelilentämisen Suomen mestaruuskilpailut kauppakeskus Redissä Helsingissä perjantaista lauantaihin 22.—23.3.2024. Osoite on Hermannin rantatie 11, Helsinki.

Muita laskuvarjolajin SM-kilpailuja kisataan kesällä Jämillä (SDF + TamLK) ja Gryttjomissa Ruotsissa (HLU).

Hyppykaluston hyvänäpito – Omistajan temppuja

Vuosien varrella on huoltoon tullut usein hyppyvarusteita, joissa olevat viat olisivat olleet helposti käyttäjän estettävissä. Kalustoon kannattaa suhtautua kuin oma henki olisi sen varassa – sillä se on!

Muutamia helppoja asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

  • Kun keräät varjoa hypyn jälkeen, ole huolellinen. Varsinkin jos se tuntuu olevan kiinni esim. kanervikossa. Repiminen voi aiheuttaa helposti purkautumisia apuvarjossa tai varjon ompeleissa. Ole varovainen myös oviaukoissa ja vastaavissa kulkiessasi.
  • Yhdyshihnasta (huom. nimitys ei enää ole yhdyspunos) kaikki osaavat kyllä poistaa kierteen. Mutta kierteet pitää poistaa myös sisäpussin ja varjon huipun väliltä. Jos kill-line ja yhdyshihna ovat kiertyneet toistensa ympäri, kuluvat ne avauksissa nopeasti. Samalla on hyvä vilkaista kill-linen ja yhdyshihnan tyven kunto. Ne ovat kuluvia osia.
  • Ohjauspunoksista moni unohtaa poistaa kierteet. Ota tavaksi poistaa kierteet esim. päivän viimeisen pakkauksen yhteydessä. Kierteillä olevat ohjauspunokset kuluvat nopeasti, jopa vuodessa vaihtokuntoon. Samoin kierre lisää tension knotin vaaraa. Siitä taas voi seurata tarve varavarjotoimenpiteille.
  • Opettele huoltamaan kolmirengaslukko. Kysy neuvoa lähimmältä riggeriltä.
  • Seuraa repun Puhdista lika heti ”kyntämisen” jälkeen vedellä ja rätillä. Myös pölynimurilla saa likaa pois tehokkaasti.
  • Seuraa luupin Jos se karvainen tai kulunut vaihda luuppi heti. Se ei kestää enää sitä yhtä. Ja muista laittaa prikka paikalleen kuten kuuluu. Ilman sitä solmu voi tulla purjerenkaasta läpi. Pidä luuppi sopivan kireänä. Jos saat työnnettyä kaksi sormea päävarjon läppien alle, on luuppi liian pitkä. Myöskään liian kireä luuppi ei ole hyvä. Se vetää repun läppien kovikkeet mutkalle ja ajan myötä rikki.
  • Kuminauhat eivät ole ikuisia. Vaihda kumppari heti, kun se alkaa rispaantua. Hyvät ja sopivan tiukat kuminauhat parantavat avauksia. Valitettavasti niitä ”vanhoja hyviä” kuminauhoja ei saa enää. Uudemmat eivät ole laadultaan enää ihan samoja. Kuminauhat suositellaan vaihdettavaksi puolen vuoden välein, vaikka ne olisivatkin hyväkuntoisia.
  • Valjaskuminauhat ovat tärkeä osa turvallisuutta. Vaihda kuluneet ja venyneet valjaskuminauhat uusiin. Käytä oikeita valjaskuminauhoja. Punoksille tarkoitettu kuminauha ei ole toimiva ratkaisu.
  • Jos varavarjon apuvarjon kansi on löysällä sellaisissa repuissa, joissa kansi näkyy (esim. Wings, Fire), kiristytä se kalustomestarilla. Jos saat työnnettyä sormen kannen alle, on se liian löysällä.
  • Apuvarjon taskun kankaan kuntoa on syytä seurata. Kulunut tasku ei pidä apuvarjoa sisällä ja seurauksena voi olla varjon tahaton aukeaminen.
  • Kertaa reppusi ohjekirjasta, miten reppu suljetaan ja noudata sitä. Pakatessa aseta sisäpussi oikein reppuun ja asettele yhdyspunos kulkemaan oikein. Väärällä pakkaamisella lievemmässä tapauksessa rikotaan repun läpät. Pahemmassa tapauksessa reppu ei aukea, vaikka apuvarjo vetäisikin oikein.
  • Tutustu apulaitteiden, kuten RSL:n ja automaattilaukaisimen toimintaan. Ne toimivat vain oikein käytettyinä. Toiminnassa voi olla myös rajoitteita, jotka on tunnettava.
  • Varavarjo avataan aina kahvasta! Älä luota yksin RSL:ään tai automaattilaukaisimeen. Ne ovat vain apulaitteita, tosin luotettavia ja turvallisuutta lisääviä.
  • Osallistu kertauksiin ja pakkauskoulutuksiin. Kysy kalustomestarilta, jos jokin on epäselvää.

Jos kerhosi tarvitsee ja haluaa lisä kolutusta kaluston käsittelystä, niin sitä on järjestettävissä LT:n kautta.

Varoittavia esimerkkejä korjausta vaativista kohteista löydät Tomin Turpaboogien esitelmästä.

Turvallista kautta 2024!

Laskuvarjotoimikunta

lt@laskuvarjotoimikunta.fi

www.laskuvarjotoimikunta.fi

www.facebook.com/Laskuvarjotoimikunta